dag 4 van Solitare naar Swakopmund - Reisverslag uit Anelda, Namibië van Wiard en Ivonne - WaarBenJij.nu dag 4 van Solitare naar Swakopmund - Reisverslag uit Anelda, Namibië van Wiard en Ivonne - WaarBenJij.nu

dag 4 van Solitare naar Swakopmund

Blijf op de hoogte en volg Wiard en Ivonne

20 Mei 2014 | Namibië, Anelda

Na een erg koude nacht zijn we op tijd opgestaan. Wiard ging voor het ontbijt zorgen en ik ruim de boel een beetje op, de tent opvouwen ging al een stuk beter. Toen heerlijk ontbeten met een out of africa gevoel. Wat een mooi plek hadden we. Toen op weg naar Swakopmund. Maar we gingen met een omweg omdat we dan een hele mooie route zouden rijden, dit was wel even 140 km om. Daar hadden we ons wel in verkeken maar zeker geen spijt. Wat een prachtige natuur. Eerst passeerde we de Spreethoogteass. Deze was erg stijl maar ons "monster" kon het goed aan. Natruurlijk weer veel foto's gemaakt. Wat ben ik blij met het digitale tijdperk. De rolletjes zouden niet aan te slepen zijn geweest. Toen een stukje vlak en daarna kwam de Gramsberg Pass. Hier waren erg mooie gegolfde bergen, zie foto. Op het volgende stuk zagen we nog 5 zebra's en daarna weer even vlak maar wat een verschillende uitzichten. De ene keer alles donker groen en dan weer afgewisseld met dor grasland. De laatste pas, Kuiseb Pass, was een waar wonder hoe dit is ontstaan. Het was point du hoc in het groot. Ik weet het niet anders te beschrijven. Een foto maken is lastig, het zit in ieder geval in ons hoofd. We zagen ook nog even snel 3 gemsbokken voorbijkomen, met van die mooie rechte gewijen. Halverwege de pass heeft wiard een heerlijke lunch gemaakt, gebakken kipfilet met tomaat en ui en wat kruiden. Smullen.... Toen weer verder en volgens de borden zouden we struisvogels zien! maar wij dachten dat klopt niet want hier is niets te eten, alleen maar zand. Maar ineens zagen we zwarte stippen en ja hoor een heleboel struispvogels. Erg mooi om die in het wild te zien, wij hadden ze nog niet eerder gezien. Dus even stoppen en weer fotograferen. Daarn werden we wel een beetje flauw van die saaie weg door de woestijn, maar dat was bekend.
Je kan ook niet constant mooie vergezichten hebben.
En daar kwam Walvis Bay in het zicht. Eerst onwijze zandverstuivingen en hele mooie zandduinen. In Walvis Bay hebben de blanken het niet slecht gezien de onwijs mooi huizen die daar staan. Bij de ingang van de Lagune konden we een kaart... nou ja kaart een zeer slechte kopie, kopen met de route naar de lagune met de diverse vogelsoorten. Wij hebben alleen Flamingo's herkend en verder was het een grote of kleine vogel. Helaas hebben we hier niet zoveel verstand van, maar er waren onwijs veel flamingo's en zodra wij stopte met de auto gingen ze als een gek de zee in rennen, een heel grappig gezicht. Ook kwamen we langs de zoutwinning van de Walvis Bay, volgens wiard een grote speler op de markt, hier hadden ze spierwitte bergen iov rode duinen. Volgens de "verkoper" konden wij wel tot aan de vuurtoren met onze auto. Maar dat liep helaas anders. Na 3 meter zaten we vast. Ik heb heel wat weesgegroetjes gebeden en het is Wiard met veel moeite gelukt eruit te komen. Dat wat was dus eens en maar nooit meer., dit was veel dieper en zachter zand dan de woestijn. Het was inmiddels 5 uur en we moesten nog 35 km naar Swakopmund. Dus opschieten, maar het was erg druk op die weg. We zagen naast de weg ook veel donkere mensen naar huis lopen. Dit voelt toch altijd ongemakkelijk. We reden ook langs hun huizen en die zagen er wel erg mooi uit. Zeker in vergelijk met Soweto.
Helaas konden we het B&B niet vinden, het was ook al erg donker. Na wat heen en weer gevraagd te hebben toch gevonden. Zeer vriendelijke mensen en een erg mooie kamer met een groot bed, mmmm ik kan niet wachten. Wiard heeft met de eigenaresse kunnen regelen dat we morgen toch een (verkorte) duinsafari kunnen maken voordat we richting Cape Cross Seal gaan. Het wordt dus wel vroeg opstaan maar dat heb ik er graag voor over.
Ook hebben ze voor ons een tafeltje gereserveerd bij een goed visrestaurant, The Wreck. We zijn net klaar en het was heerlijk. Nu terug naar het B&B, dan alles klaar leggen voor morgen en dan in een schoon ruim bed en dromen over de mooie momenten van vandaag.

• 21 Mei 2014 - 08:42

Bouby En Ben:

Hallo Namibië!

We genieten met jullie mee.Wat een mooie natuur.Gaaf zo'n tent op dak!

Groeten van B&B

• 21 Mei 2014 - 09:35

Carlo:

Wow, wat een reis!! Heerlijk om zo rond te reizen in zo'n land...
    Veel plezier nog!!

X

• 21 Mei 2014 - 09:43

Anneke Zwartscholten:

Ha Wiard en Yvonne,

Wat een heerlijkheid om mee te mogen genieten van jullie reis. Prachtige foto's, smaakt naar meer!! Geniet ervan met z'n tweeën!

XX Anneke

• 21 Mei 2014 - 11:41

Jan Spierings:

Blijft nog steeds erg leuk. Brief aan RJB succes, geen verhoging. Bedankt

• 24 Mei 2014 - 14:47

Sieuwmatie:

Hoi,

Ik lees dat dit dagboek 370 keer is bekeken. Dus jullie moeten wel blijven schrijven :)

Griet
    Sieuwmatie