Dag 15 dagtrip Chobe naar Victoria Falls Zimbabwe - Reisverslag uit Kasane, Botswana van Wiard en Ivonne - WaarBenJij.nu Dag 15 dagtrip Chobe naar Victoria Falls Zimbabwe - Reisverslag uit Kasane, Botswana van Wiard en Ivonne - WaarBenJij.nu

Dag 15 dagtrip Chobe naar Victoria Falls Zimbabwe

Door: Wiard

Blijf op de hoogte en volg Wiard en Ivonne

01 Juni 2014 | Botswana, Kasane

Vanochtend mochten we uitslapen, aangezien de wekker pas om 07.00 uur ging. Om 07.50 uur moesten we ons verzamelen voor onze dagtripje naar de Victoria Falls. Dit is voor mij een van de hoogtepunten waar ik erg naar heb uitgekeken. Zoals gezegd kwam het busje precies op tijd voorrijden. We zaten met zijn achten in de bus. Een stel uit Zuid Afrika die we al eerder ontmoet hadden in Namibië een Nederlands stel uit Leusden die we al zo'n beetje een dag of tien gevolgd hadden en twee Tjechische jongens. Met 20 minuten naderden we al het grensgebied. Botswana, Zimbabwe en Zambia liggen hier als het waren op een drielandenpunt bijeen. Voor de grens naar Zambia stond een wachtrij van vele vrachtwagens. Onze chauffeur gaf aan, dat het soms wel 6 dagen voor hun kon duren om de grens per pont over te steken. Vooraf waren wij ook al gewaarschuwd dat het passeren van de grens van Botswana naar Zimbabwe ook wel rond de 1,5 uur kon duren. Gelukkig hadden we geluk en waren we, nadat we US dollar 30,00 hadden betaald met 20 minuten de grens over. De mensen daar zijn gek op stempelen, dus zijn we weer een paar stempels rijker. Aan de Zimbabwaanse kant van de grens stond een chauffeur van een dochteronderneming al op ons te wachten om ons naar de Victoria Falls te brengen. Vanaf de grens was het nog een klein uurtje rijden. Onderweg vertelde de chauffeur wat er zoal te doen was rondom de Victoria Falls. Uiteindelijk hebben we met zijn allen een helicoptervlucht van 12 minuten geboekt over de Victoria Falls heen. Hier hebben we geen spijt van gehad want het was werkelijk waar een adembenemend gezicht vanuit de helicopter. Ivonne zat voorin, en het ging prima, dus weer een angst overwonnen. We hebben vrij lang boven de Victoria Falls gecirkeld en konden zo alles goed zien. Op dit moment valt er ongeveer 1 miljoen liter water per seconde naar beneden. Ik heb het niet exact kunnen tellen, maar ik geloof het graag. Vervolgens hebben we nog een stukje over de Zambezi rivier heen gevlogen. De Zambezi rivier is de grootste rivier van Afrika met een lengte van 2700 km. Nog wat nuttige informatie over de Victoria Falls: de hoogte varieert van 70 meter tot 108 meter, gemiddeld valt het water zo'n 98 meter naar beneden. Langs de Victoria Falls loopt een pad met een lengte van 1700 meter. Als je daar loopt heb je diverse uitkijkpunten met mooie vergezichten over de Falls. Hierachter is door het opspattende water en spray vorming een regenwoud ontstaan. Neem dus zeker een regenjack mee (deze zijn overigens ook te huur). Vanaf de brug die leidt naar Zambia kan je als je daar in geinteresseerd bent ook bunggee jumpen. Helaas had ik niet mijn goede schoenen aan, anders was ik er zeker van afgesprongen ( geintje!!). Als je vanuit bijvoorbeeld Chobe een dagtrip boekt heb je zeker geen gids nodig!! Bij de Victoria Falls dien je wederom US dollar 30,00 te betalen om er langs te kunnen lopen. Overigens kan je bij de. Victoria Falls ook in euro's, Afrikaanse rand of in Pulla's (Botswaanse munteenheid) betalen. Bij de grens echter alleen in US dollars!! Onderweg kwamen we okk veel bavianen tegen, best eng. Een was er behoorlijk gewond en wij zijn snel doorgelopen, de rest was er nog niet. Maar wachten was geen optie. Later bleek dat zij voor en achter bavianen hadden en dus niets konden dan rustig blijven staan en niet aankijken. Gelukkig is het allemaal goed afgelopen. Nadat we zalig geluncht hadden zijn we langzaam weer richting het punt gelopen waar we om 15.00 uur zouden worden opgepikt. Onderweg werden we door allerlei kooplui aangehouden om o.a. houtsnijwerk e.d. te kopen. Tevens bood men het oude geld van Zimbabwe aan. Dit geld wordt echter niet meer gebruikt en op de briefjes stonden bedragen van in de biljoen. Onze vriend Mugabe liet vroeger n.l. wekelijks een vrachtvliegtuig vanuit Europa invliegen helemaal gevuld met nieuwe bankbiljetten. Dit had tot gevolg dat er jaarlijks sprake was van een torenhoge inflatie. Op een gegeven ogenblik was het steekwagentje tijdens het lossen meer waard, dan het geld dat erop lag. Klokslag 15.00 uur kwam de bus weer voorrijden die ons naar de grens bracht. We waren wederom met 20 minuten de grens over en waren rond 16.30 uur bij onze camping. Na nog wat inkopen te hebben gedaan zijn we voor ons doen redelijk vroeg gaan eten. Dit omdat het toen nog licht was en bij onze plek het electrische licht stuk was en onze gaslamp doet het ook niet meer. Om ons heen lopen steeds apen en Ivon zou gaan afwassen maar was snel terug want die grote apen vond ze maar niets. Ik heb toen maar een kampvuurtje gemaakt, dat houdt ze in ieder geval op afstand. Na het eten hebben we nog gezellig een wijntje gedronken bij het Nederlandse stel. Voor ons doen gingen we laat naar bed toe n.l. rond 22.00 uur. Voor morgen stond een ochtendsafari in Chobe NP op het programma. Dit betekent dus dat de wekker alweer om 05.45 af zou gaan. Dit was voor mij een zeer indrukwekkende dag om nooit te vergeten!!

• 01 Juni 2014 - 15:23

Martin Sprong:

Wow, wat een foto zeg....

• 01 Juni 2014 - 18:03

Marion:

Gaaf zeg, wat een avontuur allemaal weer. Stoer van je Ivon, zo voorin de helicopter :-).

• 02 Juni 2014 - 08:35

Sieuwmatie:

Wiard en Ivonne,

Ik kan mij heel goed voorstellen dat het indrukwekkend is. Het is maar goed dat jullie een dagboek bijhouden, want daar zul je jaren van nagenieten.
    Veel vakantieplezier verder.

Gr. Sieuwmatie

• 02 Juni 2014 - 12:50

Carla:

Jaloers!!!!! Wat een gave reis! Erg leuk om jullie verslag te lezen. En Kees wat ben je stoer, helicopter en dan ook nog voorin. Wij vermaken ons prima op de Cycladen. We horen de uitgebreide versie met veel foto's als we weer in Holland zijn.
    Geniet van alweer de laatste week.
    Liefs vanuit zonnig en warm Naxos

• 03 Juni 2014 - 10:32

Marieke Veeger:

Hé globetrotters, het is wel een giga ervaring en wat ontzettend leuk dat jullie ons mee laten genieten. Jullie gaan de derde week alweer in, geniet van al het moois. Dit weekend heb ik 2 reigers gespot op de Loosdrechtse plassen, ook best avontuurlijk, toch? Liefs van De Veegertjes