Dag 16 Dagje Chobe - Reisverslag uit Kasane, Botswana van Wiard en Ivonne - WaarBenJij.nu Dag 16 Dagje Chobe - Reisverslag uit Kasane, Botswana van Wiard en Ivonne - WaarBenJij.nu

Dag 16 Dagje Chobe

Door: Ivonne

Blijf op de hoogte en volg Wiard en Ivonne

04 Juni 2014 | Botswana, Kasane

Vanochtend ging om kwart voor 5 de wekker, lekker vroeg. Maar dan heb je een lange dag. Even een kopje thee gedronken en wat biscuitjes gegeten en in de kleren geschoten, mmm lekker vies.....
Aangekomen bij de receptie stond de Ranger voor onze Gamedrive al klaar en konden we gelijk vertrekken met nog 3 andere mannen. O wat spannend wat zouden we allemaal zien. Eerst moesten we door de gate en onze permit laten checken, dat ging allemaal lekker rap want we waren de eerste. De ranger gaf gelijk flink gas, en het was allemaal zand met kuilen en brokken steen. Dus lekker hobbelen. We waren wel goed aangekleed met een dik deken om onze benen en ik handschoenen, want het was goed fris. We zagen al snel een nijlpaard, maar die zouden we nog veel meer zien dus snel weer door. Het begon inmiddels al aardig licht te worden, dat gaat erg snel hier. We zagen al snel een luipaard, o wat gaaf, deze zie je niet vaak, dus dat was boffen. Hij ging er al snel vandoor dus de foto was niet al te scherp, ze gaan ook zo op in de achtergrond. Toen werden we gewezen op een Puku, een antilope, lijkt veel op een Impala. Een mooi beestje, daarna zagen we een paar Bizons, later kwamen we er nog veel meer tegen. Dit waren vrouwtjes en later dus ook mannen en kleintjes. Die mannen kijken echt heel gevaarlijk. Het zijn na de nijlpaarden de gevaarlijkste dieren. Maar wel indrukwekkend om te observeren. En weer verder. Onderweg werden we ook steeds gewezen op diverse mooie vogels. Onze ranger stond ook in contact met andere rangers en er werd een kill doorgegeven, dus erop af. En ja hoor een luipaard die een impala had gedood. Ik denk nog maar 10 minuten geleden. Hij zat naast de weg en had de impala al ietsje naar de bosjes gesleept. Maar wij konden het prima zien en vele andere met ons, o wat was dit gaaf. Het luipaard bleef maar om zich heen kijken, want ja de rest (leeuwen, hyena's, jakhalzen) ligt op de loer voor dit lekkere hapje van zo'n 250 kilo! Hij probeerde zo nu en dan ook de impala mee te trekken verder weg van de weg, en eigenlilijk wilde hij hem in de boom hebben zodat de leeuwen er dan niet bijkunnen. Maar echte lukken wilde dit niet. Ja en na zo'n 15 minuten gingen wij ook weer verder. Maar wat was dit een mooie ervaring, al was het wel een zielig gezicht van de Impala met zo'n hangend hoofd. Ik heb er mooi foto's van kunnen maken en Wiard heeft het ook kunnen filmen. Ja en wat zullen we nu nog tegen komen, ja er waren leeuwen gesignaleerd, dus of we koffie wilde of leeuwen. Nou die keuze was niet moeilijk, erop af dus. We zagen nog wel 1 kleintjes weglopen maar de rest heeft zich niet meer laten zien. De moeder was op jacht en de kleintjes bleven in de struiken, helaas. Ja je kan niet alles hebben. Toen kwamen we nog bij een een Tony Eagle (denk dat ik het zo schrijf), ook hij had iets gevangen, kill nr 2 dus. Een voor een trok hij de veertjes van de vogel eruit en ook zijn ingewanden. Je hoorde hem lekker knagen. Heel mooi om te zie . Verder hebben we nog gezien Nijlpaarden, een Kudu, Vlakvark familie(vader, moeder en 2 kids), Maribu, impala's en 2 olifanten buiten het park. Het was dus een geslaagde safari. O wat mooi om dit te zien, toch weer heel anders dan Etosha, veel ruiger. Toen weer terug op het park. Eerst even mail checken en wat verhalen online gezet. Terug bij de auto hebben we die eerst verplaatst omdat onze plek erg donker is en onze lamp het begeven heeft. Toen een ontbeten, zwemkleding aan en een paar uur relaxen bij het zwembad aan de rivier. Na de late lunch stond onze volgende uitstapje op het programma, een boottocht op de Chobe. We waren niet alleen, er kwam nog een bus oudere amerikanen aan boord. Maar dat was achteraf niet erg want er was plaats genoeg en wij hadden samen met het anderen Nederlandse stel (John en Yvonne) mooi plaatsen vooraan. We hadden een leuke gids en wist erg veel leuke informatie te vertellen onderweg. Het werd een (weer) ongelovelijke ervaring. Wat een film speelde er voor ons af. We zagen al snel diverse grote krokodillen liggen, een gleed ook zeer elegant het water in. Ook lagen er lizards, grote hagedissen. Zij stelen de eieren van de krokodillen. Zo houden ze het aantal krokodillen in de hand. Ook zagen we onwijze mooie vogels en ze bleven rustig zitten dus we konden ze goed bestuderen. In de verte zagen we al diverse olifanten in het water zwemmen. Aan de kant lag een enorm nijlpaard, wat en dikkerd. Hij lag daar rustig en liet zich niet verstoren door onze boot en vele andere. Heel mooi om dat te zien. En ja toen kwamen we bij de zwemmende olifanten. Nou dit was echt een natuuurfilm. Wat gaaf, ze speelde met elkaar, klommen op elkaar, gingen kopje onder zodat je alleen de slurf nog boven water zag en dit bleef maar door gaan. We lagen daar rustig en konden het allemaal goed volgen. Om je heen zagen we steeds meer olifanten het water in gaan of langs de rivierbedding lopen. En die kleintjes blijven natuurlijk zo schatiig, al zijn ze dichtbij best groot ook de nijlpaarden waren er volop en iedereen wacht er op dat zij hin bek opendoen. En gekukkig ook dat gebeurde. En ik denk dat ik wel paar goede foto's heb. Maar dit ga ik thuis maar eens uitzoeken. Dat wordt nog een hele klus, je blijft schieten. Maar soms leg ik hem weg om gewoon eens lekker rond te kijken. John heeft een behoorlijke lens en maakt ook mooie foto's dus we hebben elkaars mailadressen en gaan thuis nog eens bij elkaar op bezoek om een paar foto's uit te wisselen. Na zo'n 2,5 uur gingen we draaien en voeren we richting onze lodge, we kwamen nog veel mooie vogels tegen en de zon begon al snel te zakken dus ook weer een prachtige zonsondergang kunnen vastleggen, met wat tips van onze gids.
Aan wal zijn we eerst lekker een wijntje gaan drinken. Het was erg gezellig en zo kwamen we er achter dat hun dochter op kamers woont waar Bart, de zoon van Gienus, voorheen woonde. Wat is de wereld toch klein. Rond7 uur toch maar onze maaltijd bereidt na eerst de boel goed schoongemaakt te hebben want de apen hadden zich goed vermaakt op ons plekje. Ze hadden ons eerder ook nog bijna aangevallen. Ja het zijn engerds.
Na het eten de rommel opgeruimd zodat we de volgende dag op tijd weg kunnen voor onze volgende stop. Ook nog een afscheids drankje gedronken en om half 10 vond ik het mooi, tenslotte waren we al op sinds kwart voor 5 en al die indrukken op een dag. Het was een TOP dag. Dit verhaal schrijf ik bij ons kampvuur, wat romantisch.

• 04 Juni 2014 - 18:13

Marion:

Wauw, wat een avontuur weer. En wat een mooie foto's zul je hebben gemaakt!