18 febr. Kilpisjärvi - Reisverslag uit Kilpisjärvi, Finland van Wiard en Ivonne - WaarBenJij.nu 18 febr. Kilpisjärvi - Reisverslag uit Kilpisjärvi, Finland van Wiard en Ivonne - WaarBenJij.nu

18 febr. Kilpisjärvi

Door: Ivonne

Blijf op de hoogte en volg Wiard en Ivonne

19 Februari 2016 | Finland, Kilpisjärvi


Na een heerlijke lang nacht van 8 uur slapen fris weer opgestaan, wel met spierpijn maar na een paar oefeningen zijn we weer in shape...
Eerst naar eens ontbijten, helaas stelr dat hier niet veel voor wel heerlijk zalm en zure haring. Dus daar maar eea van genomen. Voor Wiard hadden ze 2 crackers, tja dat is niet veel. Vanmiddag maar even kijken wat er te koop is in de supermarkt stukje verderop. Na even gekletst te hebben heb ik nog mijn thermooveral omgeruild, want hij was wat strak, tja een maatje meer denk ik zo. Toen ook afscheid genomen van een van onze medereizigers omdat zij naar Nederland ging ivm overlijden van haar vader.
In ons huisje ons weer gehezen in 5 lagen want we gaan ijsvissen en het is best fris buiten met een ijzige wind. Ik hoopte steeds op min 30 graden maar ben blij dat we dat toch niet hebben, het is al koud genoeg. Maar met al die lagen is het goed uit te houden, je loopt alleen als een maanmannetje.
We vetrokken met een slee achter een sneeuwscooter. Hilarisch, ook weer een helm op over je muts. Tja mijn haar hoef ik hier niet te doen.
Het was een rutje van ong 15 /20 minuten. Tussendoor nog een fotostop. Het was erg bewolkt en je zag alleen maar wit om je heen met af en toe een berkenboompje. Heel erg mooi. Wat een vlaktes. En plotseling dook daar een tippie huisje op. Daar gestopt en de heren van de sneeuwscooters gingen een vuurtje stoken de banken bekleden met de rendiervellen uit de slee en wij werden verwelkomt met een snaps, ik dacht cognac. Best sterk spul zo in de ochtend maar maakt je wel lekkee warm van binnen.
We werden verdeeld in 2 groepen, in voor ijsvissen en de ander voor lasso gooien. Ik koos voor vissen eerst want nu was ik nog warm. Weer een stukje met de slee over het bevroren meer. Ze hadden al wat gaten gemaakt maar ik wilde graag mijn eigen gat maken, vond ik wel zo leuk. Was best zwaar maar gelukt en toen maar wachten op het visje. Helaas ik heb niets gevangen maar diverse andere wel. De finnen nemen het niet zo nou met dierenleed. Hup een klap op de kop van de vis met een lepel, en al leeft hij nog dat deerde hun niet. Akelig om te zien. En ze spreken geen woord engels maar denken dat wij wel fins verstaan, haha zeer komisch. We hebben wel erg gelachen daar bij het vissen. Ook daar was natuurlijk een vuurtje en daar kookte ze ook water voor een soort van gluhwijn zonder alcohol. Best lekker al dreven er een paar haartjes in van de rendiervellen, mmmmm. Dat was minder.
Na een uurtje was het welletjes en de mannen gingen op de sneeuwscooter zitten en wezen naar de slee. Ok we begrijpen het we moesten weer terug. Wisseling van de groep. In het tippie huisje was lekker warm en kregen we een worstje op stok om te verwarmen en stonden er salades klaar, uit een plastic. Niet echt mijn ding maar je moet wat. Gezellig was het wel.
Na deze voortreffelijke lunch mochten we lasso gooien om gewijen van rendieren. Diverse lukte het en mij ook. Vanavond is de prijsuitreiking. Maar er waren diverse met 1 x raak dus we zullen zien hoe dit gaar. We hebben in ieder geval veel lol gehad.
Rond kwart over 2 gingen we weer terug, best koud inmiddels, zeker de voeten. Bij aankomst zijn wij eerst inkopen gaan doen voor Wiard. We hebben lekker broodjes gevonden voor Wiard, stukje gerookte zalm en een zak chips. Deze hebben we eerst geopend. Toen de sauna aangezet en heerlijk bijgekomen van de warmte.
En ook onze whats app gecheckt of ee nog info is over Caty. Wiard heeft het er best moeilijk mee dat we er niet even langs kunnen. Het blijft een dubbele gedachte de ene kant zo mooie reis de andere kant het verdriet wat Caty is overkomen.
Na de sauna is hij daarom maar even gaan slapen en ik werk mijn dagboek bij.
Om 6 uur aanschuiven voor het diner. Het is niet top maar ook niet slecht. Veel vis en wortelen. Na het eten nog wat zitten kletsen en volgens Ruben een rustige nacht net weinig kans op noorderlicht. Wij gingen met zij vijven naar een huishe om het monopoli kaartspel te spelen. Was erg leuk en gezellig. Maar om 10 uur was het welletjes en gingen we naar huis. Maar waar was Wiard.... Die hing voorover want moest wat kwijt, hup sneeuw erover en naar binnen. Hij voelde zich dus niet lekker er naar bes. Ik check nog even mijn wahtsapp en kijk naar buiten. O jee wat een prachtig noorderlicht weer. Hup statief en camera gepakt en op het balkon wat fotot's gemaakt. Maar ik hoorde verderop ook Ruben dus nar buiten. En wat was het daar weer mooi. Maar na een tijdje wilde hij naar een beter plekje. Dus ik toen maar het thermopak aangedaan, mar geen tijd voor sokken in mijn laarzen want voor je het weet is het over. Op een gegeven moment kwam het van alle kanten, een zgn. Corona. Onbeschrijvelijk zo mooi. Foto 's zijn niet echt top omdat ik steeds van links naar rechts moest, maar het zit in mijn hoofd. Wat een mooie afsluiting van deze dag. Toen weer terug naar Wiard, hij lag gelukkig te slapen. En kon ik mooi mijn ijsvoeten opwarmen tussen zijn benen, want ruim een uur met blote voeten in mijn laarsen ga je wel voelen.

  • 19 Februari 2016 - 14:13

    Boubyen Ben:

    HoiWiard en Ivon,
    Leuk reisverhaal weer.We genieten met jullie mee.

    Toen ik nog op de vaart zat heb ik een enkele keer het noorderlicht gezien op de north atlantic.Erg mooi!


    Liefs B&B.

  • 19 Februari 2016 - 14:27

    Suzanne:

    wat een mooie verhalen allemaal. Geniet er maar lekker van.

    Liefs Suzanne xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wiard en Ivonne

Actief sinds 02 Mei 2014
Verslag gelezen: 190
Totaal aantal bezoekers 31496

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2017 - 27 Augustus 2017

Roadtrip Schotland 2017 met Kees

16 Januari 2015 - 08 Februari 2015

Sumatra

02 Mei 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

16 Mei 2014 - 09 Juni 2014

Rondreis Namibië en Botswana

11 Februari 2013 - 30 November -0001

Java - Bali

29 Juni 2006 - 30 November -0001

Zuid Afrika, Swaziland en Mozambique

01 Juli 2010 - 30 November -0001

Maleisië -2010

28 April 2012 - 30 November -0001

New York

14 Februari 2016 - 30 November -0001

Rondreis Lapland en Noord Noorwegen

01 Juli 2008 - 30 November -0001

Surname en Curacao

Landen bezocht: