Jacobite Steamtrain Fort William - Mallaig - Reisverslag uit Ballachulish, Verenigd Koninkrijk van Wiard en Ivonne - WaarBenJij.nu Jacobite Steamtrain Fort William - Mallaig - Reisverslag uit Ballachulish, Verenigd Koninkrijk van Wiard en Ivonne - WaarBenJij.nu

Jacobite Steamtrain Fort William - Mallaig

Door: Ivonne

Blijf op de hoogte en volg Wiard en Ivonne

23 Augustus 2017 | Verenigd Koninkrijk, Ballachulish

Vandaag is de enige dag die al die tijd al vast lag. Best lastig vinden wij maar omdat de trein nogal gewild was moesten we dit vastleggen.
Vannacht onwijze onweer gehad, geen lichten maar wel knallen, nu regent het nog wat.
We doen rustig aan en gaan dan op pad naar Glenfinnan. Hier waren we eerder maar we konden niet parkeren omdat we Kees achter ons hadden. Het was niet anders. De weg hierheen hebben we gedaan via Inchree met een bootje naar de overkant Corran en dan via een slingerweg langs Loch Linnhe en Loch Eil.
Na een kopje espresso met scone zijn we naar boven gelopen om het viaduct met 21 bogen te zien. Helaas zie je ze niet allemaal maar het blijft toch een mooi gezicht. Toen nog naar een herdenkingsstanbeeld (slag bij glenfinnan)waarin je naar boven kon klimmen met een wenteltrap. Tja en dat is niet mijn ding dus beneden gebleven en wat foto's gemaakt. Toen weer in de auto naar Fort William voor een lunch voordat we om half 3 met de trein gaan. Ik had al even gegoogeld en had een leuk klein streekrestaurantje uitgezocht waar glutenvrij geen probleem was. Het was een goede keuze, heerlijke broodjes en Wiard Wraps gegeten. Daarna nog even door het stadje gelopen en eindelijk een kaarsje kunnen aansteken in een kerk. Die zie je hier weinig, en als je ze ziet zijn ze dicht.
Aangekomen bij het station was het gezellig druk en op het moment dat de stoomtrein stoom begon te blazen mochten we het perron op. Maar het poortje van Harry zag ik niet, haha. Na veel foto's gemaakt te hebben inclusief van een mooie machinist..... hebben we onze plek opgezocht, we zitten in het achterste treinstel. Voorin zit first klas, had ik graag gezeten zo lekker engels, maar was 4 mnd geleden al volgeboekt.
We zaten tegenover een canadees stel. Wel aardig maar ze bleven maar aan het woord, daar had ik dus geen zin in en ben op het balkon gaan staan, daar kan je ook betere foto's maken omdat het raam verder open kan. En gelukkig was het stralend weer, wat een lukky basterds zijn we weer. Volgens Wiard moest ik links staan maar bleek dus rechts om het viaduct er goed op te krijgen, gup. Maar we hebben op de terugreis een herkansing. Toch nog eea kunnen schieten en ook genoten van de reis, zulke mooie vergezichten. En af en toe bijna een tak tegen mijn gezicht, beter opletten dus. We maakte nog een stop op Glenfinnan, hier kregen we uitleg van een machinist hoe het vroeger ging met de seinen, wel grappig en toen verder op pad naar Mallaig. Rond 5 uur waren we op de eindbestemming. Hier 1,5 uur rondgelopen wat gedronken en genoten van 2 zeehonden die rustig ronddobberde in de haven. En toen weer terug. We zaten nu in het eerste treinstel, hier hoor je dus dat heerlijke geluid van kedeng kedeng etc. ( niet guus, grrr). Dit keer is het gelukt om het viaduct met trein op de foto te krijgen en op het laatste stukje Bennevis met ondergaande zon. Rond 8 uur waren we weer in Fort William. Hier eten lukte niet meer, de restaurants hadden of geen GV mogelijkheden of ze namen geen nieuwe bestellingen meer op. Toen maar naar MacDonalds, daar kunnen we altijd wel een patatje scoren, ook lekker. Daarnaast zat een hele grote supermarkt Morrisons, hier nog eea gv voor Wiard gekocht, er is nl veel meer keus dan Nederland. Rond 10 uur waren we weer op de camping. Beetje opgeruimd, wat gedronken en toen moe maar voldaan naar bed.