Omgeving Bukittinggi - Reisverslag uit Bukittinggi, Indonesië van Wiard en Ivonne - WaarBenJij.nu Omgeving Bukittinggi - Reisverslag uit Bukittinggi, Indonesië van Wiard en Ivonne - WaarBenJij.nu

Omgeving Bukittinggi

Door: Wiard

Blijf op de hoogte en volg Wiard en Ivonne

31 Januari 2015 | Indonesië, Bukittinggi

Na ons ontbijt stonden onze chauffeur en de gids (Dody!) voor vandaag ons al op te wachten. Vandaag gaan we n.l. een trekking doen rondom Bukittinggi. In eerste instantie naar een panorama punt gereden voor mooie uitzichten over de Karbouwengat met zicht op de twee vulcanen, waarvan de Merapi nog dagelijks actief schijnt te zijn. Vervolgens de vallei ingereden, van waaraf we met onze trekking begonnen. Onderweg werd er e.e.a. verteld over de diverse vruchten, groentes en medicinale planten. Al snel liepen we over de dammetjes die de verschillende sawa's van elkaar scheiden. Dit blijf ik toch altijd een mooi en vooral leuk uitzicht vinden. Op een gegeven moment moesten we onze schoenen uittrekken en slippers aantrekken, aangezien we vier keer dezelfde rivier kriskras moesten oversteken om onze trekking te kunnen vervolgen. Hierna liepen we weer verdertussen de sawa's en maakte onze gids diverse praatjes met locals die op de sawa's aan het werk waren. Vervolgens trokken we een stuk door de jungle en door een bamboe bos. Aangezien dit nogal steil en glibberig was moesten we goed blijven opletten. Nadat we boven waren gekomen liepen we weer door de sawa's. Op een gegeven moment zagen we iemand die bezig was met het oogsten van de rijstplanten. Met een enigszins gekromd mes werden de rijstplanten losgeneden en bij elkaar gelegd. Even verderop was men bezig met het op traditionele wijze verwijderen van de rijstkorrels van de rijstplanten. Dit doet men door erop te lopen ente stampen en vervolgens de rijstplantjes tussen de benen te pletten. Het eventuele restant van de nog aanwezige rijstkorrels werd vervolgens door iemand anders nog verwijderd door de rijstplanten tegen elkaar te slaan. Kort daarna bereikte we het dorpje Kota Gadang. Toen de Nederlanders hier nog waren, halverwege de vorige eeuw werd er hier suikerriet verbouwd en werd en veel fijn zilverwerk gemaakt door de Nederlanders. Ook zijn in dit dorp nog diverse huizen uit de Nederlandse tijd aanwezig. Kort daarna bereikten wij het eindpunt van onze trekking en namen we afscheid van onze gids. Hierna zijn we naar het kratermeer Singkarak gereden om even een bakkie te doen. Hierna zijn we nog langs het koninklijke paleis van Pagaruyung gereden. Hierop ansluitend zijn we naar een koffie fabriekje gereden waar op het moment van ons bezoek slechts koffie werd verpakt. Na een bakje koffie gedronken te hebben en wat koffie gekocht te hebben zijn we weer richting ons hotel in Bukkittinggi gereden. Tenslotte stond ook nog onze kook workshop op het programma. Na snel gedoucht te hebben kwamen we net voor vijven aan bij de woning waar de workshop zou gaan plaats vinden. Na eerst een kop thee gedronken te hebben zijn we direct aan de slag gegaan. Uiteindelijk hebben we vier gerechten gemaakt n.l. : rendang, ayam smoor, gado gado en een gerecht waar ik de naam niet meer van weet maar het waren een soort gebakken aardappel koekjes. De kokkin gaf precies op wat aan ingredienten in elk recept moest. Ivonne heeft vervolgens e.e.a. op papier gezet en in de tussentijd stonden we samen om stembeurt te kokkerellen. Ook onze chauffeur hielp ons daarbij. Rond zeven uur gingen we met zijn drieën aan tafel. We zaten op de grond aan een zeer lage tafel. Wij aten met bestek en onze chauffeur met zijn handen. Hij vroeg vooraf aan ons of wij hier geen bezwaar tegen hadden. Uiteraard hadden wij dat niet. Het eten smaakte meer dan voortreffelijk. Vooral de ayam ( kip) smoor en de rendang smaakte vortreffelijk. Nog nooit zulke lekkere rendang gegeten met allemaal verse ingredienten. Qua pittigheid was e.e.a. enigszins aan ons aangepast, maar ondanks dat vond zelfs ik het nog redelijk pittig. Terwijl jullie dit lezen komt bij mij het beeld naar boven dat menigeen van jullie denkt: zo dan kan Wiard dit ook eens voor ons gaan koken. Uiteraard zal ik jullie verzoeken in overweging nemen!!! Rond acht uur reden we weer naar ons hotel waar we op onze kamer nog e.e.a. met de foto's hebben gedaan. Al met al een zeer geslaagde dag.

• 01 Februari 2015 - 14:13

Anneke Zwartscholten :

Wat een prachtige verhalen en mooie dingen maken jullie mee! Inderdaad zijn wij zeer benieuwd naar jullie Indonesische kookkunsten. Wij bieden onze hulp geheel vrijwillig aan om te helpen en te proeven.. Veel plezier nog even nu het einde van de vakantie nadert!

• 02 Februari 2015 - 05:49

Dennis:

Ik reserveer bij deze 9-2-2015 19:00, 2 personen. Alle vier de gerechten + nasi putih. Wij brengen mee; liefde.

Tot dan!