17 febr Van Luosto naar Kilpisjärvi - Reisverslag uit Luosto, Finland van Wiard en Ivonne - WaarBenJij.nu 17 febr Van Luosto naar Kilpisjärvi - Reisverslag uit Luosto, Finland van Wiard en Ivonne - WaarBenJij.nu

17 febr Van Luosto naar Kilpisjärvi

Door: Ivonne

Blijf op de hoogte en volg Wiard en Ivonne

17 Februari 2016 | Finland, Luosto

Helaas vandaag vroeg opstaan omdat we een reisdag hebben, dus spullen inpakken en om 8 uur aan het ontbijt. Maar zoals gewoonlijk waren we eerder klaar en buiten gekomen waren we daar erg blij om. Want de zonsopgang was onwijs mooi, het leek alsof de lucht in brand stond. Dus hup op de slee met de koffers en naar beneden gegeleden naar een open plek voor nog wat prachtige foto's. Ik heb nog niet gekeken hoeveel al inmiddels, maar het wordt een mooie klus thuis.
Na het ontbijt de bus is. Het zou ongeveer een tocht worden van 7 uur inclusief een paar stops. Mooi moment om mijn reisblog bij te werken, want we hadden wifi in de bus en lekker om je heen te kijken. Een van de stops was bij Sonkamuotka. Hier was een souveniersshop waar we met getrommel werden verwelkomt en we kregen allemaal drie kussen, van miss finland......
De koffie en thee waren slechts € 0,50 per kopje incl een donut. Waar vind je dit nog.
In het winkeltje nog voor beide mooie handschoenen gekocht en een kadootje voor Shintaria ( zeg nog niet wat want dat is natuurlijk een verrassing.....)
Na een half uurtje weer de bus in. De omgeving begon al aardig te veranderen van bosrijk naar toendra. Meer bergen/heuvels en minder naaldbomen maar wel veel berkenboompjes. Hier eten de elanden, en rendieren van.
We reden ook steeds vlak langs de zweedse grens en maakte nog even een kleine omweg om een bezoekje te brengen aan de meest noordelijkste kerk van zweden. Dus Zweden kunnen we ook op ons lijstje zetten... Daar natuurlijk ook een kaarstje aangestoken. Toen de bus in voor het laatste stukje. Kwart voor 4 kwamen we aan in Kilpisjärvi. De sleutels werden uitgedeeld en op naar ons huisje. Minder mooi als het eerste maar alles zit er op en aan, incl sauna en mooi balkonnetje. Maar we waren het best een beetje zat dus eerste even een tukje doen en om 6 uur eten.
Helaas kregen we daar te horen dat een medereizigster morgen naar huis gaat omdat haar vader onverwacht is overleden. Dus dat is minder goed nieuws.
De voorspellingen voor het Noorderlicht waren redelijk voor vanavond, dus na het eten dikke pakken aan, spullen in rugtas en op pad. Gelukkig was de spot voor het beste zicht nu niet zo ver lopen. We hebben best spierpijn van al het lopen en klimmen de laatste dagen, en dan met zo'n dik pak en verse sneeuw. Maar we zetten door want dit is waar we voor kwamen.
We waren nog niet bij het begin van het pad en daar verschenen de eerste stralen al. Nou ja stralen en het zijn vegen die groen opkleuren door de camera. En als het feller wordt zie je ze ook met het blote oog. Maar we moeste doorlopen want verder op is het nog veel beter te zien en en weinig lichtvervuiling (kunstlicht). En het noorderlicht kwam rechst en boven de Saana. Dit is de helige berg hier. Het was weer erg mooi en er werd dus weer volop gefotografeerd. Ik zet hem op dezelfde instellingen van gisteren en probeer ook te genieten. We hebben tenslotte ook nog de foto's van Ruben. Daar is nl niet tegenop te fotograferen. Hij heeft zulke geavanceerde spullen. Verschil moet er wezen. Maar ik ben best trots op mijn resultaat. Tussen door een beetje kletsen en lachen. Het is een gezellige groep, dus voor niets zorgen gemaakt( niet al te veel hoor, maar ik vond het best spannend).
Rond 10 uur wilde we weggaan, best koud inmiddels maar plots klaarde het weer op dus toch nog een half uurje gebleven. Toen tevreden terug naar ons huisje, alles aan de oplader, tanden poetsen, wekker gezet en slapen.
En dit is alweer dag 4 van deze fantastische reis. Het voelt alsof we al weken weg zijn, zoveel hebben we gedaan.

• 18 Februari 2016 - 11:47

Marion:

Heerlijk... ook wij hebben goede ervaring met groepsreizen. Kunnen jullie tenminste beiden genieten! Deze reis staat nu in ieder geval ook op mijn bucket-list :-).

• 18 Februari 2016 - 14:37

Ellen:

Wat een geweldige reis maken jullie. En wat een sneeuw allemaal.