19 febr. Kilpisjärvi naar Rundhaug - Reisverslag uit Kilpisjärvi, Finland van Wiard en Ivonne - WaarBenJij.nu 19 febr. Kilpisjärvi naar Rundhaug - Reisverslag uit Kilpisjärvi, Finland van Wiard en Ivonne - WaarBenJij.nu

19 febr. Kilpisjärvi naar Rundhaug

Door: Ivonne

Blijf op de hoogte en volg Wiard en Ivonne

20 Februari 2016 | Finland, Kilpisjärvi

Na weer een goede nacht en redelijk ontbijt de spullen gepakt voor vertrek naar onze laatste plek alweer. We hebben nog een uurtje over voor een wandeling in de omgeving. Het zonnetje probeert ook door te komen dus perfect voor nog een oaar mooie foto's van de Saana. Ik dacht even leuk te zijn om Wiard een duw te geven en helaas draaide zijn knie toch wat vreemd in die diepe sneeuw. Gelukkig niets blijvends en na wat liefdevolle massage konden we verder.
Om 11 uur vertrokken we weer. Na een kwartier waren we al in Noorwegen en kon de klok weer een uur terug, dat gaat lekker zo. Mooi een uurtje extra genieten vandaag.
De bustit door Noord Noorwegen was onwijs mooi, prachtige luchten en vergezichten en natuurlijk mooie betgen. De eerste stop was bij een flord. Tjonge wat een schilderij was dat, we konden tot het water lopen. Natuurlijk weer de nodige plaatjes geschoten. Kreeg vandaag in mailbox weer een aanbieding van Albelli dus dat komt mooi uit. Werk aan de winkel als we weer thuis zijn.
Tweede stop was bij een shel station voor een lekker bakje thee en vlak daarna weer bij zo'n prachtig fjord. Onderweg zagen we ook prachtige ijssculpturen aan de rotsen hangen. En wij maar speuren naar Elanden. Helaas niet gezien. Rond half 3 aangekomen bij het hotel. Beetje vergane glorie maar goed het bed ziet er schoon uit en het eten schijnt er lekker te zijn. Eerst even rond gelopen buiten omdat de zon net onderging en dit natuurlijk weer een fotomomentje was. Ook nog even rondgelopen op zoek naar Elanden, maar ze hebben zich goed verstopt. Terug in het hotel moesten we uitzoeken wat we morgen wilde gaan doen. En dit moest voor 6 uur anders waren we te laat, wat een gestress dat zijn we niet meer gewend. Maar goed wij gaan met 8 man/vrouw langlaufen. Dit leek me altijd iets voor ouderen maar er is me verzekerd dat dit echt niet zo is en daarnaast is Noorwegen een langlaufland dus ja dat is 1 en 1 - 2.
Het is een gezellig clubje dus we hebben er zin in. Toen hadden we nog genoeg tijd voor een spelletje monopoli. Helaas net niet gewonnen, ik stond er zo mooi voor maar in dit spel kan het erg snel de verkeere kant opgaan. Nieuwe verslaving dit spelletje.
En daar kwam onze noorderlicht man aan met de mededeling dat rond 6 uur het noorderlicht weer langs zou kunnen komen. Maar er moest eerst een pad gemaakt worden door de sneeuw. Maar het eten zou ook om 6 uur klaar zijn. De kok kon het eten een half uur uitstellen, dus dat was aardig. Wij naar boven onze laagjes weer aan en fotospullen gepakt en met een aantal man naar het veld vlakbij het hotel. Met onze reflecterende hesjes want we lopen langs de weg en er is hier weinig verlichting. Het was best zwaar door de hoge sneeuw maar we zijnal wat gewend dus ook dit lukte ons prima. Toen de statieven uitgeklapt en rond kijken. En ja hoor daar kwam de eerste aan en dit licht verschoof zich steeds meer naar rechts en toen weer aan de andere kant het was weer een prachtig schouwspel. Maar om half 7 moesten we toch echt terug naar het Hotel. Het eten kwam snel en was erg lekker. Een groot verschil met de vorige avond, maar ja toen was ons huisje weer mooier en incl sauna. Zo zie je je kan niet alles hebben. Om 8 uur stond de gids alweer klaar voor onze sneeuwschoenen wandeling die ong 2 uur zou duren. Echter het noorderlicht wilde we ook graag weer vastleggen, tja het is tenslotte een noorderlicht reis. De rest is "extra". We hebben een mooi compromis gesloten, een uurtje wandelen en dan fotograferen.
Het aandoen van de sneeuwschoenen, een soort korte ski, was even een gedoe maar daarna best handig voor de wandeling door de diepe sneeuw. We liepen langs de bevroren rivier op. We spotte nog 2 elanden, nou ja we zagen 2 paar ogen in het licht van de schijnwerper. Natuurlijk gingen we niet dichterbij omdat hij anders zou schrikken en misschien wel ons aanvallen, schoppen met zijn lange poten. Daarna in ganzenpas weer verder. Het was weer eens wat anders maar ook weer niet super. Na afloop bij het kampvuur een kopje thee gedronken en wat gekletst.
Ruben stond al klaar op het veldje met de groootste noorderlichtjagers en wij konden mooi aansluiten. Het was niet erg veel en ik viel zo nu en dan toch om in dat hoge sneeuw, van de vermoeidheid. Dus om 22 uur vonden wij het genoeg en liepen terug met een aantal andere. Morgen weer een vermoeiende dag met langlaufen dus nog even wat op onze ipad gekeken en lekker slapen. Om half 1 kwamen er nog wat whatsapp betichtjes binnen dat het erg mooi was buiten, maar ik draaide me nog maar een keer om.

• 21 Februari 2016 - 14:03

Bouby&Ben:

Hallo Noorderlicht mensen!

Wat een mooi verhaal.Het is net of we het zelf beleven.Goed zo!
    Ben is ernstig ziek geworden.Zo zwak dat hij Caty niet eens kan bezoeken!Nog nooit zoiets meegemaakt!!We bellen als jullie terug zijn.